موضوع مقاله

زبان های برنامه نویسی برای طراحی بازی

لـرنیا چـیه ؟

Thumbnail Image لرنیا مسیر یادگیری شما را مشخص می کنه و باعث سرعت موفقیتت میشه Thumbnail Image

زبان های برنامه نویسی برای طراحی بازی

سلام، تو مقاله های قبلی درباره موقعیت های مختلفی که هر کسی توی یه تیم بازی سازی میتونه داشته باشه صحبت کردیم (البته که به همون تعداد ختم نمیشه و در آینده حتما به مرور زمان تکمیلشون خواهیم کرد). این بار قرار هستش که بریم سراغ زبان های برنامه نویسی مختلفی که هر طراح بازی ممکنه ازشون استفاده کنه و بازی متناسب با اون زبان ساخته و طراحی میشه و ببینیم که ویژگی هر زبان برنامه نویسی چیه و از کودوما در چه بازی هایی میشه استفاده کرد.

مقدمه

استودیوهای بازی سازی بزرگ با بازی هایی مثل Red Dead Redemption 2 و Fortnite هر هفته میلیون ها دلار کسب درآمد دارن، و اصلا هم جای تعجب نداره که صنعت بازی سازی تبدیل بشه به فرزند جدید فناوری مدرن.

برنامه نویسی بازی تو گروه برنامه نویسی سیستم قرار می گیره.

امکان داره براتون ترسناک باشه که برین سراغ برنامه نویسی، خب ما اینجا تو لرنیا تو سری مقالاتی که داریم مسیر مشخص و اصولی رو پیش روتون قرار میدیم که این دلهره رو برطرف کنیم، پس با ما همراه باشین و سری مقالات برنامه نویسی در بازی سازی رو از دست ندین.

شاید این سوال پیش بیاد که شرکت های بزرگی مثل کپکام (capcom) و راک استار، چطوری بازی های خودشون رو توسعه میدن؟ بهترین زبان برنامه نویسی برای بازی ها چی می تونه باشه؟

اگه یه برنامه نویس جدید هستید که دنبال پیدا کردن جواب سوالاتتون هستین، تو این مقاله قصد داریم درباره این موضوعات صحبت کنیم.

C++

عکس بارگذاری نشده است

دیدن زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس به عنوان بهترین زبان برنامه نویسی برای بازی ها اصلا تعجیب برانگیز نیست. سی پلاس پلاس مفهوم برنامه نویسی شی گرا (OOP) رو به نسخه C اضافه کرده. توانایی کنترل کامپوننت های سطح پایین سیستم موجب شده که برنامه هایی که با سی پلاس پلاس نوشته میشن خیلی سریع هم اجرا بشن،  سرعت بالا تو اجرا ویژگی خاصیه که تو بازی سازی خیلی مهمه.

اکثر بازی های سطح بالا که امروز کاربرا دارن بازی می کنن، از هر طریقی یه جوری به کدهای سی پلاس پلاس بستگی دارن. کنسول های معروف بازی هم مثل ایکس باکس و پلی استیشن، از این زبان برنامه نویسی زیاد استفاده می کنن.

C#

عکس بارگذاری نشده است

یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی بازی های ویدیویی محسوب میشه. به خاطر اینکه سی شارپ نسبتا یادگیریش آسون تره برای همین هم اکثر توسعه دهنده های بازی از این زبان برنامه نویسی، نسبت به بقیه زبان ها بیشتر استفاده می کنن. موتور بازی سازی یونیتی (unity)، که محبوب ترین موتور بازی سازی بین بقیه موتورهای بازی سازی هستش، از این زبان برنامه نویسی پشتیبانی می کنه.

سی شارپ به توسعه دهنده ها این امکان رو میده که هر نوع بازی با هر نوع معماری رو به راحتی بتونن پیاده سازی کنن. یادگیری این زبان هم نسبت به زبان سی پلاس پلاس راحت تره، بنابراین سی شارپ یکی از بهترین گزینه هایی هستش که یه بازی ساز برای طراحی بازی می تونه انتخاب بکنه و یه تازه کار میتونه برای یادگیری بره سراغش.

Java

عکس بارگذاری نشده است

جاوا نقش برجسته ای تو صنعت داره و یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی برای بازی محسوب میشه. این زبان هم از اصل شی گرایی پشتیبانی می کنه. کدهای جاوا معمولا روی ماشین مجازی جاوا به نام JVM، اجرا میشن و به کدهای بایت عمومی ترجمه میشن که میتونن تو هر سیستمی اجرا بشن.

بنابراین، جاوا یکی از معدود زبان های برنامه نویسی بازی هستش که به توسعه دهنده ها توانایی توسعه بازی برای هر سیستمی رو میده. این زبان همچنین به خاطر افزایش تعداد ماژول های open source یا منبع بازش، یکی از زبان های اصلیه که برای توسعه بازی های اندروید استفاده میشه.

پایتون

 

 

 

عکس بارگذاری نشده است

یکی از ساده ترین و در عین حال میشه گفت، همه کاره ترین زبان های برنامه نویسی که امروز می تونین روی اون کار کنین، زبان پایتونه. با این حال، از سینتکس به ظاهر آسونش از اون به عنوان زبان برنامه نویسی بازی، اشتباه برداشت نکنین و فکر نکنین که یه زبان پیش پا افتاده است. پایتون درست مثل سی پلاس پلاس و جاوا، تکنیک های کامل برنامه نویسی شی گرا رو به توسعه دهنده ها ارائه میده.

فریم ورک Pygame، مبتنی بر این زبان محبوب، هر روز به سرعت داره پیشرفت می کنه، یکی از ویژگی های خیلی خاص و خوبی که داره به توسعه دهنده ها اجازه میده که نمونه اولیه بازی خودشون رو به سرعت بنویسن. پایتون به عنوان یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی بازی های ویدیویی، مطمئنا یه روزی جایگاه بالایی پیدا میکنه و مطمئن باشین یاد گرفتن پایتون در حال حاضر نه تنها بهتون آسیبی نمی رسونه، بلکه آینده خوبی رو می تونه براتون رقم بزنه.

Lua

 

Lua که یه زبان اسکریپت نویسی سبک و چند پلتفرمی هستش، تو صنعت بازی همچنان به حرکت خودش داره ادامه میده. این زبان به خاطر ساختار و سینتکس ساده ای که داره، خودش به عنوان یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی برای بازی ها مطرح شده.

تعداد زیادی از موتورهای بازی مدرن از lua به عنوان زبان اصلی برنامه نویسی طراحی بازی استفاده می کنن که شامل Corona SDK، CryEngine و Gideros mobile  هستن.

Objective C

زبان Objective C بهترین زبان برنامه نویسی برای بازی ها روی بستر iOS است. آبجکتیو سی، سینتکس Smalltalk و C رو با هم مخلوط کرده و راه حل های مناسبی رو برای ساخت بازی های iOS ارائه میده. همچنین این زبان با قابلیت برنامه نویسی در یک روش شی گرا همراهه، که برای زمان رندر سریع تر مورد نیازه.

این زبان برنامه نویسی به موتورهای بازی سازی مثل Cocos2D و Core3D قدرت میده و به توسعه دهنده های C این اجازه رو میده تا بازی های خودشون رو به سبک OOP توسعه بدن. اگه به فکر این فکر هستین که بتونین تو آینده بزرگی که پیش روی صنعت بازی سازی قرار داره پیشرفت کنین و در عین حال زبان برنامه نویسی ساده ای رو برای کار انتخاب کنین، آبجکتیو سی گزینه مناسبیه.

جاوا اسکریپت

با اینکه جاوااسکریپت برای طراحی بازی ساخته نشده بود، ولی با گذشت زمان به سمت طراحی بازی هم کشیده شد. جاوااسکریپت یکی از پرکاربردترین زبان های وب هستش و به راحتی با هر برنامه وب ترکیب میشه. همینطور که ما به پیشرفت بیشتر و بیشتری به سمت صنعت مبتنی بر وب ادامه میدیم، بازی های آنلاین هم تعدادشون بیشتر میشه.

جاوا اسکریپت قطعا بهترین زبان برنامه نویسی بازی ویدیوی برای بازی های آنلاین تعاملی هستش. توانایی ادغام کردن کدهای جاوااسکریپت به راحتی با فن آوری های رایج برای وب مثل HTML و CSS هم برای اینکه به افزایش تعداد بازی های چندمنظوره موبایل سرعت ببخشه کمک کرد.

HTML5

با اینکه باور کردنش میتونه سخت باشه، ولی HTML5 تبدیل شده به یکی از زبان های برنامه نویسی بازی رایج برای وب. تقریبا بیشتر بازی های موبایلی که امروز بازی می کنین از این زبان نشانه گذاری استفاده می کنن. به راحتی شما می تونین یک بازی کاملا مبتنی بر وب رو که HTML5 رو با Javascript برای تعامل و WebGL رو برای اجزای گرافیکی مخلوط می کنه، ایجاد کنید.

بازی هایی که با HTML5 ساخته میشن تعدادشون داره روز به روز افزایش پیدا می کنه، چون توسعه دهنده ها نیاز به دانش خیلی پیچیده ای تو زمینه داده و الگوریتم پیشرفته ندارن.

کلام آخر

صنعت بازی سازی روز به روز در حال پیشرفته، اگه میخواین وارد این حوزه بشین حتما باید دانش خودتون رو افزایش بدین.

تو لرنیا تلاشمون بر اینه که بتونیم به شما تو رسیدن به چیزی که می خواین کمک کنیم.

مطالب مرتبط
ویژگی‌های جدید پایتون 3.9

ویژگی‌های جدید پایتون 3.9

یک نقطه عطف مهم برای پایتون در سال 2020 اتفاق افتاد. پایتون 2.7 برای اولین بار در سال 2010 منتشر شد و در 1 ژانویه 2020 پستیبانی رسمی از اون تموم شد. پایتون 2 نزدیک به 20 سال به خوب...

نویسنده: نام نویسنده
انواع توزیع های لینوکس

انواع توزیع های لینوکس

توزیع لینوکس یا در حقیقت توزیع گنو/لینوکس (در حالت عامیانه بین بیشتر مردم گنو/لینوکس به عنوان لینوکس شناخته میشه که البته اشتباه هستش چون لینوکس فقط بخشی از سیستم عام...

نویسنده: نام نویسنده
درک انواع داده ای ایستا  پویا / قوی ضعیف

درک انواع داده ای ایستا  پویا / قوی ضعیف

دقیقاً در نقطه مقابل نوع استاتیک قرار میگیره یعنی زبان‌هایی که از این نوع استفاده میکنن نوع داده متغییر ها رو در هنگام اجرا بررسی میکنن یا به قول خارجی ها “check on the fly...

نویسنده: نام نویسنده
میکروپایتون چیه؟

میکروپایتون چیه؟

در‌واقع توسعه دهندهای گرامی اومدن دوباره یک کامپایلر مخصوص برای پایتون میکرو کنترلی ساختن و همچنین یک اجرا کنند و … که خیلی کار سختیه و کار هر کسی نیست! ولی همین کار...

نویسنده: نام نویسنده
5+1 کاربرد مختلف پایتون در حوزه تکنولوژی

5+1 کاربرد مختلف پایتون در حوزه تکنولوژی

بررسی ویژگی ها و مزیت ها و جزییات این زبان از حوصله این مقاله خارج هست و در این مقاله من فقط به 5 کاربرد پایتون در تکنولوژی اشاره میکنم ولی اگه علاقمند هستید که بیشتر د...

نویسنده: نام نویسنده
چیزایی که درباره خط فرمان پایتون باید بدونیم

چیزایی که درباره خط فرمان پایتون باید بدونیم

خروجی ها تو پایتون با امکانت زیادی رو به رو هستن شامل فونت مناسب، پشتیبانی از زبان‌های فراوان نظیر فارسی و انگلیسی و همچنین پشتیبانی از رنگ‌های مختلف....

نویسنده: نام نویسنده

دیدگاه و نظرات