موضوع مقاله

بازی سازی چطوره

لـرنیا چـیه ؟

Thumbnail Image لرنیا مسیر یادگیری شما را مشخص می کنه و باعث سرعت موفقیتت میشه Thumbnail Image

بازی سازی چطوره ؟

عکس بارگذاری نشده است

بازی در لغت یعنی انجام کاری که برای سرگرم کردن و پر کردن اوقات فراغت انجام میشه. بازی ریشه عمیقی داره توی تاریخ و یجورایی نیاز زندگی همه انسان هاست، در طول زمان هم بازی ها شکل های جدید به خودشون گرفتن و انواع جدیدی از بازی ها اختراع شد. هر بازی قوانین مخصوص خودش رو داره و تو یه چارچوب خاصی میشه اون بازی رو انجام داد.

در دنیای امروز بازی به یک صنعت تبدیل شده، به حدی که در آمریکا بعد از صنعت فیلم سازی، بازی سازی بزرگ ترین صنعت پولساز محسوب میشه و تقریبا یکی از پایه های اقتصادی تو این کشوره. این رو هم در نظر داشته باشین که صنعت بازی فقط محدود به کشور آمریکا نمیشه و کشورهای بزرگی مثل چین، ژاپن، کره جنوبی و آلمان هم این حوزه، یه حوزه ی بزرگ پولسازی برای این کشورها محسوب میشه.

بازی ساز کیه؟

عکس بارگذاری نشده است

برای بازی ساز شدن نیاز دارید که یکسری علوم و فنون مختلف رو یاد بگیرین. کسی که بازی سازه یسری چیزا هست که باید حتما بلد باشه، مثلا باید زبانش حدااقل تو سطح متوسط باشه، چرا؟ چون تقریبا تمام سورس هایی که نیازه که یه بازی ساز ازشون استفاده کنه خارجی هستن، یه بازی ساز هم ناچارا نیاز داره که با کسایی که تو حوزه بازی سازی کار میکنن تعامل داشته باشه و این رو هم یادتون باشه که زبان پایه توی جامعه بازی سازا، انگلیسی هستش.

بازی سازی علوم مختلفی رو شامل میشه، هنر، تاریخ، داستان نویسی، برنامه نویسی و ... . این رو هم در نظر داشته باشین که اگر میخواین وارد این حوزه بشین باید اطلاعات کافی از بازی ها تو سبک های مختلف داشته باشین.

از کجا شروع کنیم؟

عکس بارگذاری نشده است

قبل از اینکه برین سراغ نرم افزار و آموزشای مختلف، یه برگه کاغذ بردارین، یه بازی از خودتون اختراع کنین و قوانین بازی رو هم بنویسین و سعی کنین با آدمای مختلف اون بازی رو امتحان کنین. میتونین از بازی های رومیزی هم ایده بگیرین. حالا دلتون نمیخواد این روش رو امتحان کنین؟ قبلش یه سر رشته ای تو کامپیوتر دارین و می خواین مستقیم وارد این حوزه بشین؟ خب اگر که کلا تو کار گرافیک هستین و بلدین میتونین به عنوان دیزاینر بازی شروع به کار کنین، اگر هم به حوزه برنامه نویسی علاقه دارین می تونین به عنوان برنامه نویس و توسعه دهنده بازی شروع به کار کنین.

موتور بازی سازی چیه؟

موتور بازی سازی، در اصل قلب و هسته یه بازی محسوب میشه، شما تمام کارهایی که یه بازی نیاز داره که تبدیل به "بازی" بشه رو توی موتور بازی سازی انجام میدین. با کمک ابزارهایی هم که توی موتور بازی سازی وجود داره، توسعه بازی آسون تر میشه.

مهم ترین وظایفی هم که یه موتور بازی سازی انجام میده:

  • اولیش رندر کردنه، یعنی یسری عملیات رو که مربوط به رندر کردن تصویر توی بازی هستش انجام میده.
  • بعدی Collision، تعیین نحوه برخورد فیزیکی آبجکت ها (یا اشیا) به هم دیگه.
  • ایجاد و کنترل انیمیشن بازی
  • ایجاد صدا برای کاراکترها و اشیا و محیط ها
  • ایجاد وظیفه برای هر شی و کارکردهای هوش مصنوعی در بازی
  • مدیریت حافظه وقتی بازی اجرا میشه
  • و ...

معرفی چند موتور بازی سازی:

موتور Game Maker Studio:

اگه کدنویسی بلد نیستین و میخواین بازی سازی و قوانینش رو تقریبا یاد بگیرین، پیشنهاد میشه قبل رفتن به سراغ موتورهای دیگه این موتور رو امتحان کنین، یه موتور کاملا ساده و بدون نیاز به کدنویسی هستش. تو ایران خیلی محبوبیت داره و با کمک این موتور میتونین بازی های دوبعدی ساده طراحی کنین.

یکی از بازی هایی که با موتور بازی سازی game maker studio طراحی شده:

Hyper Light Drifter

عکس بارگذاری نشده است

موتور بازی سازی RPG Maker:

به یه مجموعه ای از موتورهای بازی سازی گفته میشه که بهتون این امکان رو میده که بتونین بازی های 2 بعدی RPG رو طراحی کنین و بسازین.

یکی از بازی هایی که ساخته شده با این موتور هم اسمش The witch house هستش.

موتور بازی سازی Unity:

محبوب ترین و بهترین موتور بازی سازی که تا حالا شناخته شده تو دنیا و تو ایران هم نسبت به بقیه موتورها یجورایی محبوب ترینه. این موتور از ویژگی های خوبش رایگان بودنشه، از زبان اسکریپت نویسی سی شارپ پشتیبانی میکنه و اگر که از قبل یه پیش زمینه تو کدنویسی با سی شارپ دارین برای شروع کارتون، این موتور یه گزینه عالی هستش. از ویژگی های خیلی خوبی که این موتور داره، یکیش قدرت رندر گرافیکی بالا، بهینه بودنش، از پلتفرم های مختلف پشتیبانی می کنه و یکی از جذاب ترین چیزایی که داره یه فروشگاه به اسم Asset Store هستش که کلی آبجکت و امکانات جالب و بدرد بخور رایگان و پولی رو میتونین ازونجا تهیه کنین.

حتی اگه شما یه گرافیست هستین باز هم میتونین ازین موتور بازی سازی استفاده کنین. سازنده های یونیتی هم این موتور رو جوری طراحی کردن که یک تیم بازی سازی به راحتی میتونن ازش استفاده کنن و یه موتور کاملا انعطاف پذیره.

از بازی های بزرگ و محبوبی که با این موتور ساخته شده:

Assassins Creed unity

Ori and the blind forest

عکس بارگذاری نشده است

موتور بازی سازی Unreal:

اگه بعد از اینکه تو زمینه بازی سازی با یونیتی قوی شدین و خواستین یه مرحله پیشرفت کنین و یجورایی تنوع بدین به کارتون، پیشنهاد من اینه برین سراغ آنریل. آنریل بین بازی سازا تقریبا یه موتور بازی سازی حرفه ای محسوب میشه، خیلی از استودیو های معروف هم از این موتور استفاده می کنن. آنریل میگه اصلا مهم نیست که چه پروژه ای رو طراحی و پیاده سازی میکنین با این موتور، شما هر چی که تو ذهنتون باشه و هر ایده ای که دارین رو می تونین تو آنریل پیاده سازی کنین. (به همین راحتی؟ هم بله هم نه).

آنریل از زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس پشتیبانی میکنه و اگه می خواین با این موتور کار کنین باید با این زبان برنامه نویسی هم آشنایی داشته باشین.

اما به نظر من جالب ترین ویژگی شاخص موتور یونیتی قابلیتی به اسم بلوپرینت هستش. (یعنی چی؟) یعنی اینکه این موتور شما رو تو پروژه های کوچیک و متوسط تا یه حدی از کدنویسی خلاص کنه، (چجوری؟) اینجوری که سازنده های این موتور میگن که چند ده هزار خط کد از پیش نوشته شده وجود داره تو این موتور که با استفاده از قابلیت بلوپرینت میتونین از اونها استفاده کنین.

از سری بازی های معروفی که با این موتور ساخته شدن:

Batman Arkham

Mortal Kombat X

Street Fighter

Gears of war

عکس بارگذاری نشده است

موتور بازی سازی Cry Engine:

خب بریم سراغ یه موتور بازی سازی تقریبا حرفه ای تر. اگه تازه شروع کردین و میخواین وارد حوزه بازی سازی بشین، اصلا پیشنهاد نمی کنم که سراغ این موتور برین، این موتور اصلا برای بازی سازای غیرحرفه ای طراحی نشده.

بعد ازینکه یونیتی موتورش رو و یکسری امکاناتش رو رایگان در اختیار توسعه دهنده ها گذاشت، کرایتک و آمازون هم بعد از شروع همکاریشون یه روند شبیه به یونیتی رو اجرا کردن ولی با این تفاوت که کرای انجین حتی منابع کد های خودش رو هم رایگان در اختیار توسعه دهنده میذاره.

این موتور از زبان های برنامه نویسی خانواده C استفاده می کنه.

از سری بازی های منتشر شده که با این موتور ساخته شدن:

Crysis

Far cry

عکس بارگذاری نشده است

صحبت نهایی

تو اولین سری مقاله مون از سری مقاله های بازی سازی، درباره یسری چیزای مهم و اصلی ولی کوتاه صحبت کردیم، اینکه بازی چیه و چرا بشر بازی میکنه و بازی ساز کیه و چطور میشه بازی ساز شد و چنتا از موتورهای بازی سازی رو هم معرفی کردیم.

دنیای بازی سازی انقدر بزرگ و جذابه که با ورود بهش کمتر کسی دلش می خواد که این زمینه رو به کل کنار بذاره. این رو هم متذکر بشم بهتون که کسی که گیمره اصطلاحا و مدام در حال بازی کردنه، دلیل نمیشه که بازی ساز خوبی هم باشه و همینطور هم کسی که بازی سازه دلیل نمیشه گیمر خوبی باشه. اما کسی که وارد حوزه بازی سازی میشه باید اطلاعات از بازی های مختلف داشته باشه حتما، اخبار بازی ها رو دنبال کنه و اصلا از قافله بازی سازا عقب نمونه، اگر که زمان هم داشت حتما پای بازی های مختلف بشینه و امتحانشون کنه (قسمت جذاب و دوست داشتنی تره کار همینه بنظرم) و یا اگر سیستم موردنیازش رو نداشت لااقل راهنمای قدم به قدم بازی های مختلف و معروف رو ببینه. بازی ها رو تحلیل کنه و تو شبکه های اجتماعی با بقیه بازی سازها و گیمرها تعامل داشته باشه.

 

 

 

ویدیو مقاله

مطالب مرتبط
ویژگی‌های جدید پایتون 3.9

ویژگی‌های جدید پایتون 3.9

یک نقطه عطف مهم برای پایتون در سال 2020 اتفاق افتاد. پایتون 2.7 برای اولین بار در سال 2010 منتشر شد و در 1 ژانویه 2020 پستیبانی رسمی از اون تموم شد. پایتون 2 نزدیک به 20 سال به خوب...

نویسنده: نام نویسنده
انواع توزیع های لینوکس

انواع توزیع های لینوکس

توزیع لینوکس یا در حقیقت توزیع گنو/لینوکس (در حالت عامیانه بین بیشتر مردم گنو/لینوکس به عنوان لینوکس شناخته میشه که البته اشتباه هستش چون لینوکس فقط بخشی از سیستم عام...

نویسنده: نام نویسنده
درک انواع داده ای ایستا  پویا / قوی ضعیف

درک انواع داده ای ایستا  پویا / قوی ضعیف

دقیقاً در نقطه مقابل نوع استاتیک قرار میگیره یعنی زبان‌هایی که از این نوع استفاده میکنن نوع داده متغییر ها رو در هنگام اجرا بررسی میکنن یا به قول خارجی ها “check on the fly...

نویسنده: نام نویسنده
میکروپایتون چیه؟

میکروپایتون چیه؟

در‌واقع توسعه دهندهای گرامی اومدن دوباره یک کامپایلر مخصوص برای پایتون میکرو کنترلی ساختن و همچنین یک اجرا کنند و … که خیلی کار سختیه و کار هر کسی نیست! ولی همین کار...

نویسنده: نام نویسنده
5+1 کاربرد مختلف پایتون در حوزه تکنولوژی

5+1 کاربرد مختلف پایتون در حوزه تکنولوژی

بررسی ویژگی ها و مزیت ها و جزییات این زبان از حوصله این مقاله خارج هست و در این مقاله من فقط به 5 کاربرد پایتون در تکنولوژی اشاره میکنم ولی اگه علاقمند هستید که بیشتر د...

نویسنده: نام نویسنده
چیزایی که درباره خط فرمان پایتون باید بدونیم

چیزایی که درباره خط فرمان پایتون باید بدونیم

خروجی ها تو پایتون با امکانت زیادی رو به رو هستن شامل فونت مناسب، پشتیبانی از زبان‌های فراوان نظیر فارسی و انگلیسی و همچنین پشتیبانی از رنگ‌های مختلف....

نویسنده: نام نویسنده

دیدگاه و نظرات